Jasne logo

ul. Zakole 16/8
75-814 Koszalin
tel. 58 301 72 57, 606 44 39 28
biuro@wydawnictwo-jasne.pl
 Publikacje
 Aktualności

Jest już szósta część z serii POMORZANIE ZNANI I NIEZNANI, w której autorzy opisali pięć kolejnych ciekawych postaci.

Niekonwencjonalne połączenie dawnych kaszubskich opowieści z losami współczesnych ludzi znajdziemy w książce Gabriela Oleszka LEGENDY KASZUBSKIE - spotkanie przeszłości z teraźniejszością.

Losy Eweliny, jej życiowe wybory i ich konsekwencje tworzą wciągającą opowieść o niej i innych postaciach w książce UCIECZKA PO MIŁOŚĆ Ewy Pisarskiej.

NASZE PUBLIKACJE

przejdź do księgarni »
Tu znajdziecie Państwo wszystkie publikacje naszego wydawnictwa
w kolejności ich pojawiania się: od najnowszej do najstarszej.
  •  
  • WYSZUKIWARKA: klawisz Control (Ctrl) + klawisz F
  •  

  • Anna Łozowska-Patynowska, Opowieść o człowieku. Poezja najnowsza w krótkich interpretacjach (szkice o wybranych zbiorach poetyckich), Pruszcz Gdański, 2015
     
    Format:A5
    Liczba stron:254 czarno-białe
    ISBN:978-83-61508-81-6
    Wydanie:pierwsze, oprawa miękka

    Opis:

    Ze wstępu Lecha M. Jakóba:
  • Formalnie mamy do czynienia z recenzjami. Lecz prawda jest taka, że teksty tu pomieszczane to więcej niż zwykłe recenzje. Dlaczego? A to z tej przyczyny, że często przybierają kształt minitraktatów, zawierających rozbudowane analizy poetyckich wizji. Anna Łozowska-Patynowska nie ślizga się bowiem po wierzchniej warstwie utworów, nie zbywa ich efektownymi bon motami (co częste u innych recenzentów), lecz - jak przystało na rasową krytyczkę - przenika w głąb omawianych światów (wszak każde dzieło poetyckie jest odrębnym, samoistnym bytem), starając się wydobyć i określić napotykane zjawiska literackie. Przy tym nie jest apodyktyczna, często stosuje tryb przypuszczający, zachowując dzięki temu krytyczną ostrożność, z szacunkiem dla autorów oraz ich dzieł. Autorka niczego tu nie przesądza, pozostawiając niemałe pole manewru dla czytelnika.
  • Niewątpliwie na osobną uwagę zasługuje też język tych analiz, przyjazny powszedniejszemu odbiorcy, bo praktycznie pozbawiony literaturoznawczego żargonu, i możliwie jasno komunikujący treści. To szczególnie istotne w mówieniu oraz pisaniu o książkach - choćby dlatego, że przekaz dzisiaj, gdy określone wymagania niesie przyśpieszony rytm życia, wieść powinien klarowną i dobrze uzasadnioną wykładnię.
  • Spis treści:
    •  
    • Kilka słów wstępu - 5
    •  
    • I. Ciało
    •  
    • Somatyczna wizja świata według Beaty Patrycji Klary
    • (Beata Patrycja Klary, De-klaracje. Geny, anty-geny, memy) - 11
    • Erotyczne czy etyczne spiętrzenie sensów?
    • (Jerzy Fryckowski, Jestem z Dębnicy) - 17
    • O "ciele liryki" Wojciecha Kassa
    • (Wojciech Kass, Ba! i dwadzieścia jeden wierszy) - 25
    • Kolejne strony ciała
    • (Barbara Janas-Dudek, Zakład pracy chronionej) - 31
    • Z Bogiem czy bez...
    • (Anna Augustyniak, Bez ciebie) - 37
    •  
    • II. Człowiek i jego tożsamość
    •  
    • Błądzić znaczy iść ku sobie
    • (Artur Tomaszewski, Buty Pana Havla) - 43
    • Ile jest horyzontów?
    • (Mirosław Mrozek, Horyzont zdarzeń) - 47
    • Ludzkie sacrum w wydaniu Kazimierza Brakonieckiego
    • (Kazimierz Brakoniecki, Chiazma) - 53
    • Wszystko ukryte w nim samym
    • (Kazimierz Brakoniecki, Terra nullius) - 63
    • Pod-/Do-szywane przeznaczenie. Koncepcja świata i człowieka w Amor fati Kazimierza Brakonieckiego
    • (Kazimierz Brakoniecki, Amor fati) - 69
    • Żywot człowieka (s)chronionego
    • (Mieczysław Machnicki, Lawa się nasładza, skorupa ciemnieje) - 79
    • Grupińskiego moment człowieka
    • (Jerzy Grupiński, Kuszenie świętego Poetego) - 83
    • Od starego do nowego
    • (Patryk Chrzan, Przekazy podprogowe) - 89
    • Więzienie wewnątrz więzienia
    • (Jan Kurowicki, Migotanie osobności) - 95
    • Kto będzie pamiętał?
    • (Janusz Ryszkowski, Stacja przedostatnia) - 101
    •  
    • III. Słowo
    •  
    • Fizjonomia słowa
    • (Cezary Sikorski, Pięćdziesiąt cztery sonety) - 107
    • Historia pewnego zwątpienia
    • (Cezary Sikorski, Według Józefa) - 111
    • Osadzony w świecie jak tekst
    • (Karol Samsel, Prawdziwie noc) - 117
    •  
    • IV. Opowieść
    •  
    • Królestwo pod znakiem TAW
    • (Ewa Elżbieta Nowakowska, Trzy ołówki) - 127
    • W nieznane z Ososińskim
    • (Tomasz Ososiński, Pięć bajek) - 131
    • Piętnaście pytań o tożsamość
    • (Marek Wawrzkiewicz, 15 listów) - 135
    • Nieprzerwane wykluwanie się życia
    • (Jerzy Górzański, Wszystko jest we wszystkim) - 139
    •  
    • V. Intertekstualność
    •  
    • Faust w niebie, piekle i czyśćcu
    • (Leszek Żuliński, Ja, Faust) - 147
    • Żulińskiego "mała ewangelia"
    • (Leszek Żuliński, Totamea) - 155
    • Nierozwiązana zagadka przeprowadzki
    • (Leszek Żuliński, Ostatnia przeprowadzka) - 163
    • Poezja na mitycznej krawędzi
    • (Aleksandra Słowik, Sakwojaż Penelopy) - 169
    • Człowiek na skrzyżowaniu
    • (Aleksandra Słowik, Pomiędzy kwartałami śpieszył się i zwlekał) - 175
    • Dlaczego wiersz (nie) może być rymowany?
    • (Maciej Cisło, Niższe studia) - 179
    • Odnaleźć dawne "ja"
    • (Teresa Rudowicz, Podobno jest taka rzeka) - 185
    • Przekroczyć tekst?
    • (Teresa Rudowicz, Błędne ognie) - 193
    • Opowieść o opowieściach
    • (Przemysław Dakowicz, Teoria wiersza polskiego) - 197
    • Na marginesie Szymborskiej
    • (Anna Krasuska, Ona) - 203
    • "Lichwologia" narodowa, czyli świat widziany "z okienka"
    • (Sławomir Matusz, Piosenka o okienkach. Podwórko Szpilmana) - 207
    •  
    • VI. Świat
    •  
    • Otwieranie Linii
    • (Mirosław Dzień, Linia) - 215
    • Zalękniony klasycysta
    • (Cezary Dobies, Lęki i leki. Trzynaście wierszy i sto siedemdziesiąt aforyzmów) - 221
    • Odbicie w odbiciu
    • (Halszka Olsińska, Bliskie spotkania) - 225
    • Być tutaj i gdzieś jeszcze
    • (Zenon Fajfer, Powieki) - 231
    • Na gruzach świata
    • (Agnieszka Mirahina, Widmowy refren) - 235
    • O wielkiej tajemnicy
    • (Bartosz Suwiński, Bliki) - 241
    •  
    • Literatura - 245
    •  
    • Nota o autorce - 247
    •