Jasne logo

ul. Nad Radunią 27
83-000 Pruszcz Gdański
tel. 58 301 72 57, 606 44 39 28
biuro@wydawnictwo-jasne.pl
 Księgarnia
 Aktualności

Zapraszamy na OLIWSKIE ŚWIĘTO KSIĄŻKI !!! - szczegóły w załączniku. Będziemy tam :-)

Zapraszamy na SPOTKANIE Z AUTORAMI książek o bliższej i dalszej historii Tczewa i kociewskiej okolicy - szczegóły w zaproszeniu.

Miłośnikom poezji polecamy dwa znowe zbiory: Izabeli Brandt - KAŻDY STRUMIEŃ SKŁADA SIĘ Z MAŁYCH ŁEZ oraz Zdzisława Drzewieckiego - CZTERDZIEŚCI CZTERY SYTUACJE INTYMNE z wojną w tle

KSIĘGARNIA

przejdź do naszych publikacji »
Na tej zakładce znajdują się nowe książki, które oferujemy do sprzedaży.
Są to zarówno publikacje z naszego wydawnictwa, jak i zaprzyjaźnionych oficyn.
Ich wspólną cechą jest to, że są nieużywane. A użyć ich warto!
  •  
  • WYSZUKIWARKA: klawisz Control (Ctrl) + klawisz F
  •  

  • Aneta Lewińska, Ojców mowę znać należy. Język elementarzy polskich wydawanych na Pomorzu Gdańskim w latach 1840-1920 jako narzędzie kształcenia i wychowania, [Pelplin], 2012
     
    Format:B5
    Liczba stron:326 czarno-białe
    ISBN:978-83-7823-066-3
    Wydanie:pierwsze, oprawa miękka
    Cena:publikacja niedostępna
    Liczba sztuk:      

    Opis:

    Z recenzji prof. dr hab. Jolanty Maćkiewicz:
  • Książka Anety Lewińskiej cenna jest z dwóch względów: po pierwsze, ponieważ przybliża teksty stosunkowo mało znane, a niewątpliwie warte poznania, jakimi są polskie elementarze wydawane na Pomorzu w 2. połowie wieku XIX i w początkach wieku XX, po drugie, ponieważ Autorka stosuje do analizy narzędzi lingwistyki kulturowej (wykorzystuje pojęcie językowego obrazu świata, perspektywy oglądu, rozpatruje płaszczyznę aksjologiczną). W efekcie daje to pogłębiony i wieloaspektowy ogląd materiału i umożliwia wyciągnięcie ciekawych wniosków co do tego, jak elementarze przyczyniały się do kształcenia i wychowywania dzieci polskich w zaborze pruskim.
  • Spis treści:
    •  
    • Wstęp - 9
    •  
    • Rozdział I. Elementarze jako narzędzie polskiej edukacji na Pomorzu Gdańskim w latach 1840-1920 - 13
    • Sytuacja oświatowa na Pomorzu Gdańskim - 13
    • Elementarz jako gatunek dydaktyczny w latach 1840-1920 - 24
    • Charakterystyka badanych elementarzy - 35
    •  
    • Rozdział II. Rola elementarzy w kształtowaniu kompetencji językowej polskiego dziecka zagrożonego wynarodowieniem - 61
    • Bogacenie słownictwa wokół kręgów tematycznych - 68
    • Frazesy i teksty kliszowane jako instrument uczenia języka - 89
    • Modele gramatyczne (morfologiczne i składniowe) - 115
    •  
    • Rozdział III. Słowo jako narzędzie kształtowania wiedzy o świecie - 135
    • Podstawowe obszary rzeczywistości (realnej i transcendentnej) odzwierciedlane językowo w badanych elementarzach - 143
    • Wieś - 144
    • Miasto - 153
    • Polska i świat - 157
    • Wszechświat (ziemia, niebo i podziemie) - 163
    • Bóg, aniołowie i Kościół/kościół - 174
    • Podstawowe sposoby językowego odzwierciedlania rzeczywistości charakterystyczne dla elementarzy - 187
    •  
    • Rozdział IV. Język elementarzy a kształtowanie świata wartości - 211
    • Najważniejsze wartości wpisane w badane elementarze - 214
    • Językowe środki wyrażania przedstawionych wartości - 262
    •  
    • Zakończenie - 273
    •  
    • Literatura - 275
      Spis tabel i wykresów - 293
      Aneks - 295
      Abstract - 323
      Zusammenfassung - 325
    •  



    Ceny zawierają podatek VAT. Za przesyłkę priorytetową poleconą pobieramy opłatę 10 zł przy wysłaniu jednego woluminu + 2 zł za każdy następny. Wysyłka następuje w ciągu trzech dni roboczych od dnia otrzymania przelewu na konto.